Chcesz osiągnąć sukces na rynku? Musisz spełnić wiele różnych oczekiwań konsumentów, do których kierujesz swoje produkty. Nie tylko jakość i cena, ale także i opakowanie ma duży wpływ na ich decyzje podczas zakupów.
Warto znać typy konsumentów, bo dzięki temu możesz zdecydować, w jaki sposób najlepiej spełniać potrzeby swojej grupy docelowej.
Grupy konsumentów a pakowanie produktów
Najprościej będzie podzielić konsumentów na dwie grupy – na tych, którzy preferują znane im i bezpieczne w ich rozumieniu rozwiązania, oraz na tych, którzy wciąż poszukują nowości i kolejnych stymulacji.
-
Ta pierwsza grupa nie lubi zbyt dużych zmian w wizerunku marki, której ufają. Opakowania produktów muszą być dla nich przede wszystkim wygodne i łatwe w użyciu. Sam wygląd etykiety nie powinien ulegać większym zmianom, jeśli chcemy zatrzymać przy sobie tę grupę konsumentów. Można go co najwyżej odświeżyć, a samo opakowanie uatrakcyjnić pod względem funkcjonalnym, nie zmieniając za bardzo jego kształtu, koloru i ogólnego wyglądu. Tacy konsumenci zwykle są wierni jednej marce przez dłuższy czas i niechętnie próbują nowości. Często są to osoby starsze, ustatkowane czy o uregulowanym trybie życia.
-
Ta druga grupa z kolei reprezentowana jest głównie przez młodszych. Są to osoby poszukujące stymulacji, nowości, pomysłowych rozwiązań. Dla nich im ciekawsze i bardziej pomysłowe opakowanie, tym produkt bardziej zachęcający. Chcąc trafić do tej grupy konsumentów, należy oferować im nowości, zmiany, niespodziewane rozwiązania. Nietuzinkowe opakowanie musi w pewien sposób “obiecywać” im, że zawartość także będzie wyjątkowa.